Alles begint bij een grondhouding
Moeilijk bereikbare en kwetsbare ouders betrekken bij het schoolgebeuren vraagt vaak om extra investeringen. Een basishouding tegenover alle leerlingen en ouders, die gericht is op dialoog, is een goede start om tot wederzijds vertrouwen en respect te komen. Deze houding wordt gekenmerkt door:
- Een positieve ingesteldheid. Vertrek vanuit het idee dat elke ouder het beste voor heeft met zijn kind.
- Luisterbereidheid. De zorgen van ouders worden ernstig genomen en er wordt tijd genomen om naar hen te luisteren. Vermijd dat de gesprekken en opvolging als kort en oppervlakkig worden ervaren. Respecteer het individuele tempo van elke ouder.
- Openheid. De formele stijl die tot uiting komt tijdens oudercontacten, oudergroepen, het oudercomité is voor leerkrachten erg vertrouwd. Deze kan echter een drempel vormen voor ouders die hier minder vertrouwd mee zijn, waardoor ze afhaken.
- Reflectie. Stel je aanpak en houding in vraag: hoe heb je ouders aangesproken, hoe reageer je zelf op reacties van ouders, … ? Wees ook niet bang om je eigen deskundigheid in vraag te stellen. Dit is een voorwaarde om ook ouders in hun deskundigheid te erkennen.
- Continuïteit & diversiteit in contacten. Het is belangrijk dat ouders de school niet enkel horen of te zien krijgen wanneer er problemen te bespreken zijn. Een goede vertrouwensrelatie ontstaat op basis van een waaier aan soorten contacten die zowel formeel als informeel zijn.
Oefening Voornemens alfabetiseren Oefening Meer informele contacten (Ernalsteen, 2002)
Oefening Leerkrachtvaardigheden binnen informele ontmoetingen (Ernalsteen, 2002) Oefening Van breng- en haalmomenten naar ontmoetingsmomenten (Ernalsteen, 2002)
Deze grondhouding kan niet ‘gespeeld’ worden. Als school kun je niet doen alsof. Deze houding dient door en door aanwezig te zijn in de visie, het beleid en komt tot uitdrukking in de schoolinrichting en in de houding van de leerkrachten. Ook leerlingen onderling en ouders onderling kunnen tot deze houding gestimuleerd worden.
Ondanks het feit dat we meehelpen in de school, dat we andere moeders motiveren, dat we feestjes mee-organiseren, zie ik dat veel van de andere moeders niet naar mij kijken, mij ontwijken. Dat is een pijnlijk en vernederend gevoel. (Feride in: Intercultureel Netwerk vzw, 2004 Intercultureel Netwerk vzw (2004). Door de bril van ouders. Een denk- en doeboek voor gemotiveerde scholen en leerkrachten. Gent: Provincie Oost-Vlaanderen. )
Bronnenkaart De zorg voor de kinderen zichtbaar en duidelijk maken (Ernalsteen, 2002) Bronnenkaart Een aantrekkelijke en toegankelijke school (Ernalsteen, 2002)
Bronnenkaart Ondersteuning (Ernalsteen, 2002) Bronnenkaart Ouders aanspreken op hun deskundigheden